Søndag 1. mai

Heia på deg – god søndag!

STILLINGSANNONSER HAR ALTFOR lenge stått stille i utviklingen. 

Selv om vi slo på internett for snart 30 år siden, har de fleste jobbannonser fortsatt å være en altfor lang liste med tekst, punkter og svart ramme rundt. 

Denne tanken er noe av det som lå bak Heia Nord-Norge: Fortelle om muligheter på en annen måte. Som får fram det attraktive og unike med akkurat disse jobbene og arbeidsplassene. 

Jo tidligere vi blir involvert i prosessen, desto bedre tror vi resultatet blir. Da kan vi sørge for en rød tråd hele veien.  Og utforme en utlysningstekst og markedsføring som inviterer kandidatene inn.  Ikke skremmer dem bort. 

Holder du til på en øy som Lovund? Da må du selvsagt bruke det i markedsføringen. 

HVA MENER VI med det? For å oppsummere i noen punkter: 

1. SKRIV KORTERE: Selve utlysningsteksten bør ikke være for lang. Jo lengre den er og flere krav den stiller, desto større er sjansen for at potensielle kandidater føler seg diskvalifisert. 

2. BESKRIV JOBBEN: Mange er gode på lange punktlister. Men hvor mye skriver du om hva jobben går ut på? Gjennom en god oppgavebeskrivelse forteller du også om kompetansen som må til. 

3. FÆRRE KRAV: Til noen profesjoner er det absolutte krav. Men de fleste jobber har ikke det. Ikke bruk teksten til å beskrive en utopisk kandidaten. Fortell heller om flere potensielle bakgrunner. 

Særlig i en tid der mange opplever få søkere, er dette viktig. 

Og i neste omgang – hvordan pakker du utlysningsteksten inn?

Hva gjør du for å skaffe oppmerksomhet rundt jobben? I dag holder det sjelden å lime teksten inn på Nav og ett sted på nett. Det korte svaret her er som oftest at du må gjøre flere ting

Det kan være innholdsmarkedsføringvideopodkast, sosiale medier eller medieomtale. Vi gjør oftest en kombinasjon av disse. Ikke minst anbefaler vi alltid kunder å bruke også andre kanaler

Sist, men ikke minst:  Husk at stillingsannonsen er siste ledd i angrepet – for å bruke en fotballmetafor. Den viktigste suksessfaktoren er langsiktig. Din merkevare som arbeidsgiver og de gode grunnene for å jobbe hos dere.

Det bør vi snakke mer om. Men det får bli en annen gang. 

DENNE VÅREN HAR vi vært med på mange slike prosesser, utforming av utlysningstekster og markedsføringsplaner. 

Akkurat nå jobber vi med Vadsø kommune for å finne ny toppleder. Her med et tydelig ønske om fokus på utvikling i jobben. Derfor har vi løftet det opp i både intervju og utlysningstekst.

Samtidig la vi vekt på at selve utlysningen ikke skulle bli for mange punkter. Den beskriver i større grad oppgavene – og oppsummerer det med noen få punkter på nødvendig kompetanse. 

 

FØR PÅSKE VAR vi innom mange steder i Nord-Norge for å fortelle om mulighetene. Enten som en del av en rekruttering, eller for markedsføring, historiefortelling og langsiktig merkevarebygging. 

For eksempel besøkte vi Hammerfest LNG, med 50 ledige jobber.

Og vi kom til Lovund i kveldssol, for å vise hva Lurøy kan by på.

Der møtte vi Sofie Lovise Thomassen (24). Hun som aldri skulle flytte heim, da hun forlot som 16-åring. Nå har hun fått jobb, kjøpt hus og tatt samboeren med seg. 

Vil du også gjøre som Sofie og finne en jobb i nord?

Da har du mange muligheter å velge mellom! Her er noen: 

EN ANNEN AMBISJON bak Heia Nord-Norge er å løfte fram muligheter og selskaper som virkelig har spennende historier å fortelle. Et eksempel på det er Grovfjord Mek. Verksted

De er definitivt fremst i verden på autonome fartøy og elektriske båter. Det er ingen klisjé når vi skriver at du kan være med på noe unikt her. Og det kan du: 

GMV søker prosjektleder, systemutvikler og systemingeniør.

 

Har det skjedd noe i Nord-Norge siden sist nyhetsbrev som er verdt å nevne? Det korte svaret er ja. Altfor mye som ikke får plass her, eller som er litt for lenge siden. I likhet med sist nyhetsbrev. 

Men her er 5 høydepunkter vi tenker er viktig å ta med likevel: 

1. GRØNN LUFTFART: En rekke store aktører har gått sammen med Deutsche Aircraft og Energi i Nord om å utvikle framtidas luftfart i nord. Om noen år kan kortbanenettet være helt elektrisk. 

2. DAVVI TIL NVE: Lebesby kommune har bedt NVE ta Davvi Vindkraft til behandling. Vindparken kan bli en katalysator for grønn industri. – Vårt svar på Melkøya, sier ordfører Sigurd Rafalesen

3. INVESTERER I BÅTSFJORD: Lerøy Seafoods investerer 170 millioner kroner i fiskerihovedstaden. Målet er å sikre lønnsomhet og helårige arbeidsplasser, skriver iFinnmark. 

4. SIX SENSES SVART: Konkurs og utfordringer til tross, det er fremdrift for de spektakulære hotellplanene i Meløy. Hotellkjeden Six Senses har tegnet en 25-årig driftsavtale til prosjektet. 

5. AKER SETTER FART: Aker Horizons satsing i Ofoten utvides til Troms og Helgeland, melder Fremover. Samtidig varsler partner Nordkraft investeringer på 100 millioner i Kvanndalen allerede nå.

 

Det var mer enn nok for denne gang. God søndag – og heia Glimt!

hilsen Gard, Heia Nord-Norge

PS! Har du fått videresendt denne e-posten? Eller kanskje du vil tipse andre om å melde seg på dette nyhetsbrevet? Da kan du sende dem til heianordnorge.no for å melde seg på!

 

Heia Nord-Norge, Strandgata 7, 9405 HARSTAD .   Tlf.: +47 917 32 534 .
Meld deg av e-postlisten | Endre dine opplysninger