Heia på deg – god søndag!
Helt først: Mange jobbmuligheter venter langt nord!
Store Norske på Svalbard søker:
7 andre stillinger verdt å nevne:

Så tilbake til ukas overskrift:
Det er ikke bare inflasjon i råvarepriser, matvarer og stigende renter. De siste årene har inflasjonen løpt løpsk i antall konferanser som snakker om hvor vanskelig det er å rekruttere til Nord-Norge.
Denne uka (minst) to til, Agenda Nord-Norge og Outlook North.
Fokuset er bra. Men det er to potensielle fallgruver:
1) At vi snakker så mye om hvor vanskelig det er, at det i seg selv blir negativ markedsføring av landsdelen.
2) At vi snakker så mye om problemet og tror at det på magisk vis skal løse seg, uten at vi faktisk gjør noe.
Om noe, så virker det som at vi nå snakker mer om hva vi kan gjøre, enn bare at det er et problem. På årets utgave av Agenda Nord-Norge fikk vi mange gode eksempler og råd.
Om traineeprogrammet Fremstr, fra Nye Bodø om hvordan nå ut til riktig målgruppe, og Link Vesterålen snakket om hvordan vi kan skape attraktive samfunn for unge voksne også etter jobb.
Les mer om Agenda Nord-Norge på KBNN.no, og se alle foredragene her!

🏔 1. Litt mindre fjell!
📣 2. Vær synlig!
Det var kanskje de viktigste rådene fra student Mia Mossige og NSK-ansatt Benjamin Berntsen under Outlook North i Harstad denne uka, der undertegnede ledet en panelsamtale om rekruttering.
Mossige studerer på Fiskerihøgskolen ved UiT. Hun etterlyser en synligere bransje, slik at studentene faktisk kjenner mulighetene. Og når det gjelder markedsføringen...
– Ikke bare bruk bilder av fjell. Ærlig talt så bryr jeg meg ikke...
Senjaværingen Berntsen går ikke lei av fjell, men etterlyser den samme synligheten. Han visste ikke om alle mulighetene i Harstad, før han fikk jobb i NSK Ship Design etter studier ved NTNU.
– Det var ganske tilfeldig at jeg oppdaget muligheten her. Jeg tror mange ikke aner hvilke muligheter som er i nord, og derfor ikke kommer.
Men hvordan blir du synlig og forteller historien om arbeidsplassen?
I Heia Nord-Norge har vi som jobbportal og rekrutteringsbyrå jobbet mye med de kortsiktige problemene. Her er en ledig stilling – kan vi markedsføre den, søke etter kandidater, eller begge?
Det gjør vi selvsagt. Og riktige tiltak gir ofte god effekt der og da.
Samtidig prøver vi stadig oftere å snu fokuset til å tenke langsiktig: Hvordan kan du bygge merkevare og kommunisere over tid?
Slik at de attraktive kandidatene vet om deg, når de en gang blir ferdig med utdanningen. Eller er på jakt etter neste jobb.
‼️ 📣 Her er det viktig å si: Det er, heldigvis eller dessverre, ikke ett svar som løser alle problemer. Den eneste løsningen er å gjøre mange riktige ting, over tid. Og ha tålmodighet til det.

Merkevarebygging og synlighet i egne kanaler er gjerne steg 1. Det vil si oppdaterte nettsider og tilstedeværelse på sosiale medier. Å gjøre det godt, krever både tid og kompetanse.
Noen som tar dette på alvor er Vesterålen Havbruk: De har ansatt egen innholdsprodusent med det formål. Bergenseren Jonas Rømer (28) har flyttet til Myre for å dokumentere alt som skjer.
Les mer om han på Heia Nord-Norge!

Samtidig bør dere kommunisere i flere kanaler. De fleste studenter og kandidater besøker ikke nettsidene dine aktivt.
Vårt svar på dette er kontinuerlig historiefortelling om muligheter, kompetansebehov og gode grunner for å jobbe hos dere, gjennom en bedriftsprofil på Heia Nord-Norge.
❄️🔋 Et ferskt eksempel på det er historien om Store Norske. Etter mer enn hundre år med kull, skal energi, eiendom og logistikk sørge for både selskapet og samfunnet på Svalbard fremover.
‼️ Det betyr stort kompetansebehov og mange muligheter fremover. Og kanskje mer enn noen gang kan vi si at dette faktisk er helt unike muligheter.
Les mer om Store Norske på Heia Nord-Norge!
Sjekk gjerne også ut disse 3 bedriftsprofilene:
⚡️ Vestall: Denne gjengen skal investere 750 millioner kroner i strømnettet de neste 10 åra
🛥 GMV: Fremst i verden på autonome fartøy og elektriske båter
⛰ Lurøy kommune: 1372 øyer og mange jobbmuligheter
Vil du diskutere slik merkevarebygging eller synlighet?
📞 Ta gjerne kontakt ved å svare på denne e-posten, så tar vi en uforpliktende prat om mulighetene!
|